SØGEMASKINE OPTIMERING

Søgemaskine-optimering i et CMS

Værdien af en CMS hjemmeside er afhængig af hvor mange af éns potentielle kunder, der er i stand til at finde den. Den mest effektive annoncering vil som regel være annoncering på nettet - da folk så kun vil være et museklik fra at besøge siden. Den hellige gral er naturligvis at få en høj placering i en søgemaskine-søgning på ens vigtigste nøgleord. Og først og fremmest på Google, hvor langt de fleste søgninger foretages idag.

Googles søgealgoritme

Googles popularitet skyldes blandt andet at den er meget dygtig til at levere relevante søgeresultater i forhold til de ord, der søges på. Det gør den ved hjælp af en søgealgoritme, som er et sæt af kriterier for hvordan den skal vægte vigtigheden af de enkelte ord på en hjemmeside.

At søgeoptimere sin side er grundlæggende ganske logisk og involverer en masse benarbejde:

  1. Identificér dine nøgleord: Hvilke ord er det du ønsker at blive fundet på?
  2. Lav om muligt en side til hvert nøgleord eller nøglebegreb
  3. Sørg for at nøgleordene indgår i sidens titel, overskrift, metatags og gentagne gange i brødteksten
  4. Sørg for at menunavnet rummer dit nøgleord for siden
  5. Når nøgleordet optræder på andre af din websites sider, så læg et link til siden i nøgleordet
  6. Få andre til at linke til din hjemmeside, helst ved at linke, når dit valgte nøgleord optræder i deres tekst. Dette er et vigtigt parameter.
  7. Sørg for løbende at ændre på din side. Hvis den er helt statisk, falder din Google rating efterhånden.

Google holder den præcise algoritme hemmelig, dvs. hvordan den vægter de forskellige elementer op mod hinanden, og den ændrer også løbende på vægtningen. Men dette er grundprincippet: Hvis du gør ovennævnte, så har du gjort det så godt du kan.

Udover webbureauerne er der firmaer, der har specialiseret sig i at søgemaskineoptimere websites for andre firmaer. Du kan få læse nogle tips til hvordan du vælger en ordentlig leverandør her.


copyright 2018: tao design  ·  tlf. 7575 3839  ·  www.tao.dk  ·  e-mail: tao@tao.dk